streda 5. marca 2014

Tehlička pre Kala-Kala

Viac ako rok som strávil ako dobrovoľník v africkej Angole vo formačnom centre Kala-Kala, o čom ste sa tu počas tohto obdobia mali šancu čo-to dočítať:) Tento čas bol asi tým najlepším, čo som zatiaľ v mojom živote zažil. Návraty domov sú málokedy jednoduché a môj nebol ničím iný. Kultúrny šok, nechuť, krátkodobá depresia a myšlienky na útek niekam preč... no ostal som. Zapojil som sa do fungujúceho projektu organizácie, vďaka ktorej som v Angole bol. Mal som opäť plnú hlavu Afriky a chuť realizovať sa. Prišiel som k tomu ako slepé kura k zrnu, ale o to s väčším nasadením:) Náš projekt nazvaný Tehlička sme zahájili začiatkom marca 2014 a ja budem vďačný každému z vás, kto sa akýmkoľvek spôsobom rozhodne podporiť ho.



Od 4. marca 2014 spustilo občianske združenie SAVIO 9. ročník verejnej finančnej zbierky Tehlička, ktorá je každoročne zameraná na konkrétny rozvojový projekt vo svete. Tento rok sme sa rozhodli venovať práve môjmu centru Kala-Kala so zámerom dobudovať jeho kapacity tak, aby mohlo každý rok prijať viac detí z angolských ulíc.

Kala-Kala bolo, je a ja dúfam, že ostane miestom, ktoré dáva šancu na nový začiatok a ponúka lepšiu budúcnosť pre takmer stovku angolských detí ulice, ktoré nepoznajú domov, lásku, šťastie, vzdelanie a ani svoju rodinu ani zďaleka tak ako by si zaslúžili. Je to miesto, ktoré sa preto každý rok stáva pre nich útočiskom - ich novým domovom, školou a spolu s nami - vychovávateľmi a dobrovoľníkmi - aj ich rodinou.

Čo Kala-Kala ponúka?

Angola patrí medzi krajiny, v ktorých je verejné vzdelávanie na okraji spoločenského záujmu. Sám som sem istý čas chodil do školy a na dedinách sledoval opustené, zničené a prázdne budovy škôl. Desiatky rokov občianskej vojny, ktoré destabilizovali verejný sektor, jeden z najnižších podielov výdavkov na vzdelávanie v rámci afrických krajín v súčasnosti, nedostatok škôl a hlavne kvalifikovaných učiteľov - to všetko má za následok, že každý tretí Angolčan dnes nevie čítať, písať, ani počítať.

Naše centrum je preto hneď po domove pre deti v prvom rade ich školou - prináša kvalitné základné vzdelávanie a to nielen pre týchto bezmála sto chlapcov z ulice – interných žiakov, ale aj pre ďalších 130 detí z okolitých dedín, a to aj vďaka dobrovoľníkom zo Slovenska.



V našich dielňach navyše chalani prejdú v priebehu troch rokov kurzami stolárstva, zámočníctva, elektrotechniky, stavebníctva a poľnohospodárstva a to tak, aby sa v živote dokázali uplatniť. 

Okrem toho športové aktivity, kurzy capoeiry, tanca, hudby a informatiky, výlety, skauting, sociálna práca na dedinách, oslavy narodenín a pravidelné domáce práce – to všetko skombinované do jedného jediného cieľa – vytvoriť pre tieto decká predstavu nového domova.




Angola je krajinou s veľmi pohnutou históriou. Len nedávno sa tu skončila 30 rokov trvajúca občianska vojna, ktorú Angolčania prirovnávali k príbehu o dvoch bojujúcich slonoch. Jedným slonom bola pre nich armáda a druhým protivládni ozbrojenci. Obyčajní ľudia videli seba samých ako trávu pod nohami dvoch zápasiacich zvierat - zničenú, suchú a udupanú, no stále s nádejou, že jedného dňa sa boj slonov skončí. Verili, že potom bude potrebný len dážď a čas na to, aby tráva znova narástla. 

Našim hlavným cieľom v SAVIO je pomáhať, no čas si nedokážeme kúpiť. Chceme však byť dnes tým dažďom, ktorý pomôže týmto deckám rásť.

Projekt Kala-Kala je skutočný a príbehy tých, ktorí ho skončili, sú dôkazom, že je aj úspešný. Aj preto je tento rok našej zbierky Tehlička venovaný práve tomuto centru. Ak máte chuť a aspoň spolovice také odhodlanie ako ja:), podporte spolu s nami Kala-Kala a pomôžte nám tak dobudovať jeho kapacity, aby mohlo každoročne ponúknuť miesto pre viac detí z angolských ulíc.



Za ten rok som v centre zažil dennú rutinu akú u nás zažijete len málokedy. Napriek tomu bol každý deň pri týchto deckách pre mňa iný, plný stoviek momentov a situácií - od veselých cez nepochopiteľné, smutné, až po ťažké a dojímavé. Niektorí z chalanov sú dobrí, iní niekedy zlí a nebezpeční. Niekedy som mal chuť to zabaliť, no ďalší deň ma vždy presvedčil o tom, že má zmysel pokračovať. Po tom všetkom, čím si niektorí v ich krátkom živote prešli, návraty nie sú ľahké a je to každodenný boj. Spoločnosti nakoniec dávajú len to, čo táto spoločnosť zatiaľ dala im. Poviem vám však jedno - každý z nich stojí za to, aby dostal šancu na nový začiatok.

 

Ak máte chuť ísť do toho s nami, všetky informácie o súčasnej, ale aj minulých Tehličkách a podporených projektoch nájdete na www.tehlicka.sk a pripájam aj jeden materiál k tejto kampani:)

Nech už je váš príspevok finančný, nefinančný alebo v podobe debaty pri pive či zdieľaním na Facebooku, veľká vďaka vám v mene všetkých tých detí, pre ktorých je tento projekt šancou na lepší život...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára